VOLDOENDE GESCHIKTE KANDIDATEN EN NAUWELIJKS VERLOOP

“Ervaring heeft ons geleerd dat er genoeg goede krachten te vinden zijn, mits je verder kijkt dan alleen een CV.”

Sinds juli 2018 kunnen handige Harry’s en Henriëttes hun hart ophalen in de nieuwe vestiging van BAUHAUS is Venlo. In aanloop naar de opening zocht de bouwmarkt – nieuw hier in de regio – zo’n 130 medewerkers, variërend van medewerkers goederenontvangst tot caissières en van HR-medewerkers tot verkoopadviseurs. Samen met het WerkgeversServicepunt Noord-Limburg zocht Albert naar de beste aanpak voor de werving en selectie van zo’n grote groep medewerkers, waaronder mensen uit de bijstand of werkloosheid. Zijn verwachtingen werden overtroffen.

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Het van oorsprong Duitse bedrijf koos ervoor om de werving en selectie van nieuwe medewerkers via twee sporen te laten verlopen: via eigen kanalen en via het WerkgeversServicepunt Noord-Limburg. “We zijn een sociaal bedrijf”, licht Albert Goes toe. “Dat betekent dat we binnen onze organisatie ook ruimschoots ruimte willen bieden aan mensen die – bijvoorbeeld vanwege een beperking of omdat ze al langer werkloos zijn – minder makkelijk aan een baan komen. Ervaring in andere vestigingen heeft ons geleerd dat er genoeg goede krachten te vinden zijn, die puur op basis van hun CV niet in aanmerking zouden komen voor een baan bij BAUHAUS, maar die in de praktijk juist ontzettend goed bij ons bedrijf passen. Neem een timmerman die vanwege zijn leeftijd zijn vak niet meer kan uitoefenen… Die heeft weliswaar geen retailervaring (iets wat we normaliter wel vragen in een vacature), maar kan onze klanten wel perfect adviseren over welke materialen ze moeten gebruiken. Onze ambitie was om zo’n 35 mensen vanuit de bijstand of werkloosheid hier aan te nemen. Uiteindelijk zijn er dat 43 geworden. Daar waar nodig en mogelijk, hebben we medewerkers aanvullende scholing aangeboden.”

Op rolletjes

Bij de komst naar Venlo werd BAUHAUS verrast door de krapte op de arbeidsmarkt. Mede daarom vond Albert Goes het fijn om terug te kunnen vallen op de recruitmentervaring van het WerkgeversServicepunt. “Kristel Fleuren, accountmanager bij het WSP, schakelde heel adequaat en stelde de een uiterst doelmatige methode voor, voor de werving en selectie van grote groepen mensen. Dat gaf ons meteen een gerust gevoel. Waarom zouden we het wiel opnieuw uitvinden, als je zaken kunt doen met een partij die de markt kent én die van de hoed en de rand weet?”


Geïnteresseerde kandidaten konden in eerste instantie tijdens presentaties in het Stadskantoor in Venlo kennismaken met de BAUHAUS-formule. Daarna startte een gefaseerd selectieproces. “Van meet af aan liep de samenwerking op rolletjes”, vertelt Albert enthousiast. Telkens als de medewerkers van het WSP een goede kandidaat hadden gevonden, kregen we een telefoontje en konden we vrijwel gelijk een vervolggesprek met een van onze HR-medewerkers inplannen. Voor die gesprekken mochten we overigens ook gebruikmaken van de faciliteiten van het Werkplein in Venlo. Voor ons heel prettig, aangezien onze uiteindelijke vestiging nog letterlijk in de steigers stond.”

"Onze ambitie was om zo’n 35 mensen vanuit de bijstand of werkloosheid hier aan te nemen.

Uiteindelijk hebben we 43 mensen vanuit de bijstand of werkeloosheid aangenomen."

Weinig verloop

Inmiddels is de winkel een halfjaar geopend en nagenoeg alle medewerkers zitten nog op hun plek. Dat noemt Albert Goes bijna een unicum. “Normaliter houden we rekening met een verloop van 10% in de eerste maanden na een opening. Daar liggen verschillende redenen aan ten grondslag: mensen die toch niet passen in hun functie, die zelf naar iets anders op zoek gaan, die elders meer uren kunnen krijgen… Het feit dat het verloop laag is, zegt alles over de kwaliteit van het wervings- en selectieproces en dus de samenwerking met het WerkgeversServicepunt.”

delen mag!

Vond u dit een interessant artikel, deel het gerust via social media.